2.3.14

Jak jsem se sem dostala?

Po pár měsících prosezených na UK v Praze (obor humanitní studia) se v mé hlavě čím dál ozývaly tzv. zaječí úmysly. Škola mě vůbec nebavila, z jiných oborů po celé České republice jsem si taky nějak nemohla vybrat a tak jsem si pohrávala s myšlenkou odjet. Kam? To jsem nevěděla, ale účel byl jasný - zlepšit si angličtinu. Takže nejlépe do anglicky mluvící země. Říkala jsem si, že studovat asi nepůjde, vysoké školy v zahraničí jsou drahé, takže na to můžu zapomenout. A tak jsem přemýšlela o Anglii, jet klasicky "na blind", mít obrovský štěstí a najít si práci, nějak se postavit na nohy... Upozorňuju, že jsem si to nepředstavovala jako Hurvínek válku, věděla jsem, že to bude těžké a že se možná hodně rychle vrátím s prázdnou. Ale co, za zkoušku nic nedám...

Než jsem tuhle myšlenku vůbec stihla rozvinout, dozvěděla jsem se od kamarádky o bezplatném studiu na vysokých školách v Dánsku, navíc v Angličtině. Tak tohle pro mě byla ideální kombinace! Odjela bych do zahraničí, takže moje choutky "vypadnout" by byly splněny a moje jediná podmínka (zlepšit si angličtinu) taky! A jako bonus bych mohla studovat zdarma! Děkuju doteď všem shodám náhod, které ke mě tuto informaci donesly. 

A tak začal kolotoč okolo přihlášky  překlad vysvědčení, sesmolit motivační dopis, vybrat si co vlastně chci studovat.... Nejprve jsem dala průchod svému tvůrčímu duchu a jako č. 1 na přihlášce jsem vyplnila "design". Říkala jsem si, že by mě to mohlo bavit, že jsem taková šikovná, haha! Tento nápad ztroskotal při obdržení zadání "talentových zkoušek" aneb "Vytvořte návrh na úvodní stránku časopisu". Jasně, umim leda tak v Malování. Tak dobře, Aneto, tohle by nešlo. Zkus se zamyslet znova.

Jako inspiraci jsem tedy vzala svojí nejlepší kamarádku, co studovala hotel management a nadchlo ji to. Tak jsem si řekla, že to by taky mohlo být něco pro mě, zaujalo mě, o čem mi vyprávěla, že probírají a bylo tedy rozhodnuto, že půjdu na "praktičtější" studia..

Co že jsem teda musela pro žádost o přijetí na školu všechno udělat? 
Zaprvé bych ráda udělala takovou menší reklamu agentuře Scandinavian study, která mi se vším potřebným nesmírně pomohla. Tato agentura je vedena mladými lidmi, kteří v Dánsku studují či vystudovali, někteří z nich tu stále žijí, takže mají informace a zkušenosti z první ruky a taky velmi blízký kontakt s partnerskými univerzitami. Jejich přístup je velice osobní, jsou to prostě “normální lidi” jako my, rádi vám zodpoví na jakékoliv dotazy, které by vám třeba byly blbé se někoho ptát, ale u nich se nemáte čeho bát - tohle byl aspoň jeden z mých prvních dojmů. Dnes se už směju tomu, že jsme si vůbec někdy vykali, jelikož to jsou prostě fajn mladý lidi :) 

Na jejich stránkách se můžete dozvědět spoustu bližších informací o univerzitách a městech, další praktické informace a taky zkušenosti ostatních studentů. Nebojte se hlavně, že byste za pomoc agentuře museli platit tisíce (jak jsem se nejdříve obávala já). Alespoň u SS platíte pouze menší poplatek (když jsme se hlásila já, bylo to cca 1300kč), který vám při úspěšném dokončení prvního semestru bude vrácen :) 

Agentura se postará o vše - jim posíláte překlady vysvědčení, motivační dopis, u nich děláte test z angličtiny, který vám škola uzná místo mezinárodních (a vesměs drahých) zkoušek. Doporučí vám stránky, kde hledat ubytování a brigády a tak dále. Ale tomuto se tu taky budu věnovat ;) Všechno vám pohlídají a o všem vám řeknou - například zda je ten vámi sesmolený motivační dopis super anebo byste na něm ještě měli trochu zapracovat ;) 

Aplikace na školu: 
- vyžaduje většinou několik základních postupů:

1. Vysvědčení 
- překlad vysvědčení tuším z posledních dvou pololetí, pokud máte dokončenou maturitu, tak maturitní vysvědčení. Za mě stačil pouze překlad doma na koleni, žádné oficiální s předním razítkem, ale to se může teď lišit a taky záleží, co zrovna vyžaduje škola, kam se hlásíte. 

2. Motivační dopis
- o tom, co vás motivuje studovat v zahraničí, proč zrovna v Dánsku, co vás motivuje se dostat na školu, proč zrovna na ten který obor a tak celk

3. Test z AJ
přes tuto agenturu probíhá test z angličtiny po internetu, tuším je na něj něco okolo 45 minut a je tam poslech, doplňování slovíček apod. nic extra těžkého, myslím, že pokud nemáte uplně problémy s angličtinou, zvládnete to "levou zadní".

4. Skype pohovor
Skype pohovor se zástupcem jednotlivých oborů dané školy - nebojte se, nebudou se váš ptát na žádné znalosti - cílem tohoto pohovoru je hlavně zjistit, jak jste studiu v Dánsku otevření, jestli umíte v angličtině dobře reagovat, co dělají vaši rodiče, jestli se tu plánujete živit sami nebo jestli se máte na koho obrátit, v případě problémů.. zkrátka je zajímá, jestli to po půl roce tady nevzdáte a jestli školu doděláte. celý pohovor se nesl ve velice přátelském duchu a hrozně rychle utekl. připadala jsem si, jako že si povídám s nějakou starou známou :) 

Nějaké školy můžou požadovat taky ještě různé jiné “úkoly” navíc - když se hlásíte třeba právě na design, jako jsem chtěla já :D ale o tom už víte. 






3 comments:

  1. Díky za skvělý článek! Myslím, že spoustě lidem pomůže a dodá odvahu :)

    ReplyDelete
  2. Ahoj, právě uvažuji o tom, že bych šla studovat do zahraničí a na základě Tvého blogu mě napadlo to Dánsko, jen jsem se Tě chtěla zeptat, jak moc je to finančně náročné ze začátku, než si je člověk schopen najít práci (myslím teď třeba Aalborg)? Finanční stránka mě dost odrazuje, protože se bojím, že bych byla závislá čistě na tom, co si vydělám, a mohlo by se stát, že by mi došly peníze a studium by pro mě skončilo.. koukala jsem i na ten studentský příspěvek, to ale asi trvá, než se to zařídí, že? Děkuji moc za odpověď, Káťa :)

    ReplyDelete