25.2.14

Škola a styl výuky

Tento článek si dovolím děkujipěkně skorozkopírovat ze svého starého blogu, který jsem psala tehdy spíše pro rodinu - samozřejmě zde najdete několik aktuálních dodatků :)

To, co bych chtěla o škole dále zmínit, je postoj profesorů k žákům a vlastně to, na čem je tahle univerzita postavená a v čem je tak jiná (a vlastně všechny dánské školy). Tady se učí na principu "Yes, I made a mistake." Vždycky, když uděláte nějakou chybu, nemáte se cítit provinile, ale naopak se až zaradovat. Tímhle začíná celý vývoj vašeho postoje k věcem, k učení. Nebojíte se udělat chybu, tím pádem se nebojíte ozvat, nebojíte se mluvit, nestydíte se říct, co si myslíte.. a tahle změna je pro mě třeba hodně důležitá. Nejen, že vám ostatní vysvětlí, jak to má být správně, ale taky tom můžete diskutovat, říct otevřeně svůj názor a nestydět se, nebo se nebát, a tím přijít k nějakému společnému závěru - víc lidí víc ví... a třeba taky na víc přijde :) ... Nemusíte se hlásit jako prvňáčci, když se chcete dostat ke slovu, a vážně se pak ve třídě cítíte mnohem uvolněněji a máte větší chuť tvořit..

Ráda bych pokračovala úryvkem z článku, na který jsem dnes narazila a tím je rozhovor s pánem, žijícím v Dánsku již několik let. Celý rozhovor najdete zde.

"Myslím, že dánští politici mají  všeobecně mnohem větší schopnost dialogu a vyjednávání. To se tady učí už děti na základní škole. Většina školních cvičení není individuální, ale skupinová práce. Děti se tak naučí spolupracovat, komunikovat mezi sebou, obrušovat hrany konfliktům, které při spolupráci samozřejmě vznikají a následně se učí i prezentovat skupinové dílo tak, aby to bylo srozumitelné pro jejich spolužáky.
Tohle prostředí pomáhá vychovávat lidi, kteří mají svůj názor, nevadí ji stát si za ním a prezentovat ho takovým způsobem, aby ostatní přesvědčili lepším argumentem a ne silou, podpásovkou nebo nic neříkajícím bonmotem."


Naše třída je rozdělená do 5 skupin - každý člověk je, pokud možno, z jiné země, namíchaní kluci, holky... No a domácí úkoly dostáváme právě po skupinách. To se zase kříží s tím, že víc lidí víc ví, máme se snažit komunikovat a vymýšlet společně. Je to nejlepší způsob, jak se naučit vycházet s lidma, každý jsme jiný, každý do projektu dáme něco nového - nový pohled na věc, nový nápad. A naučíte se ve skupině prosadit nebo naopak přizpůsobit, dělat kompromisy, a tím dojít k co nejlepšímu výsledku.


Nemáme tu vyloženě zkouškové období jako na školách v ČR. Ukončení předmětu není o tom nastudovat tisícistránkovou učebnici a vyplnit test za 60 minut a tím to hasne. To, abyste splnili daný předmět, musíte dokazovat v průběhu celého semestru. Splnit zadané domácí úkoly ve skupinách a účastnit se tzv "learning activities". Tj 15. různých aktivit, z nichž musíte být přítomni aspoň na 12. Vlastně přesně nevím, jak každá bude probíhat, to se dozvíme postupně. Ale třeba teď ze čtvrtka na pátek máme první z nich - budeme od 12 odpoledne 24hodin ve škole, spát se prý moc nebude, plnit se budou různé úkoly atd. Pak tu o tom napíšu, sama jsem zvědavá a víc se máme dozvědět až na místě :) .... Takže vlastně taková škola hrou. Takhle to mimochodem probíhá už na základních školách. Hlavně být otevřený, nebát se říct svůj nápad, ptát se, komunikovat.... No a k tomu všemu samozřejmě pár testů taky bude, ať už závěrečné nebo v průběhu roku. Vážně je každý předmět v tomto úplně jiný, dokonce některé máme třeba jen 8h za celý semestr, něco zase intenzivněji.


No a poslední dodatek, který mě teď napadá - náš rozvrh je každý týden jiný. Víme ho dopředu na půl roku a třeba čtvrtky máme všechny volné, občas i jiné dny ;) Takže práce se dá i přes tu rozmanitost dobře naplánovat.

No comments:

Post a Comment